Drivingrangen er åpen og vi har installert en ny pumpe

Av: Eleonore Rønneberg  |  Publisert: 10. april 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Det går sakte mot vår, men det er foreløpig for kaldt. Vi har nå fått montert ny pumpe til erstatning for en av de gamle. Anlegget klargjøres for å starte vanning så snart isen er borte på vanningsdammen. Det er ikke mulig å spille på banen ennå, det som blir slått opp på teesteder og fairway nå, vil være skader for nesten hele sesongen. Det må være minst 7 grader i jordtemperatur før det blir noe vekst og vi må være tålmodige en stund til. Sees snart på banen!

Vanningsanlegget består av fire pumper i pumpehuset ved vanningsdammen. Det er disse som sender vann ut til hele anlegget som vannes. Vanningen styrer Steinar fra en PC på kontoret hvor programmet ligger som han bruker for å bestemme hva, når og hvor ofte det skal vannes.
I tillegg har vi pumpehus ved Mjøsa som brukes når det minker i dammen. Her er det to store pumper som kan dekke behovet for vanning for grunneiere og Mjøsens behov for fylling av vanningsdammen - vi benytter dette hver sommer, men for grunneierne avhenger det av dere behov og avlinger.

Dette er viktige deler for å få en optimal drift og vi har utbedret og skiftet pumper med jevne mellom over flere år (en pumpe koster ca 25 tusen).
Anlegget totalt krever at det holdes vedlike kontinuerlig og det driftes med strøm.